آهورا دانلود

» مجله خبری: هیجان‌انگیزترین برگزیدگان جشنواره سینمایی کن در هزاره سوم + جزئیات

مجله خبری: هیجان‌انگیزترین برگزیدگان جشنواره سینمایی کن در هزاره سوم + جزئیات

دیدگاه‌ها برای مجله خبری: هیجان‌انگیزترین برگزیدگان جشنواره سینمایی کن در هزاره سوم + جزئیات بسته هستند

به گزارش مجله فیلم

به بهانه آغاز جشنواره کن ۲۰۱۷ نگاهی انداخته‌ایم به کارنامه داوری‌های این جشنواره در هفده سال گذشته، یعنی در هزاره سوم، در جهانی که شاید شباهت‌های زیادی به جهان سال‌های پیش‌ترش نداشته و اصول و قواعد زیبایی‌شناختی مختص خود را به وجود آورده است. همگام با تحولی که از سال ۲۰۰۰ به بعد در شکل زندگی و زیست مردم به وجود آمد، سینما هم دستخوش تغییراتی شد که مطمئناً خارج از متن این تحولات نیستند. هر جشنواره‌ای خواه‌ناخواه اصول و قواعد خاص خود را دارد و در پی اشاعه فرهنگ و نگاه ویژه خود به جهان سینماست. بررسی عملکرد جشنواره کن در انتخاب برگزیدگان خود در طول سال‌های بعد از ۲۰۰۰ به خوبی مشخص می‌سازد که این جشنواره در پی تزریق کدامین شکل از تفکر نو و نگاه مدرن به سینماست.
در این میان آنچه که درباره کن همیشه وجود داشته، قابل پیش‌بینی بودن آن است. نوع خاصی از فیلم، فیلم‌سازی و قصه‌گویی که یادآور فیلم‌های کلاسیک اروپایی و آثار بزرگانی چون آنتونیونی، روسلینی و ویسکونتی (کارگردانانی که همگی نخل طلا را هم تصاحب کرده‌اند.) است و سلیقه عمومی داوران هرساله جشنواره را شامل می‌شود؛ اما گاهی انتخاب‌هایی بوده‌اند، خصوصاً در طول هفده سال گذشته که پیش‌بینی‌ها را برهم زده و شور تازه‌ای به تاریخچه جشنواره داده‌اند. در اینجا نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین انتخاب‌های هیجان‌انگیز این چنینی.

نخل طلا:
جایزه نخل طلا را می‌توان مهم‌ترین و معتبرترین جوایز جشنواره کن دانست. برنده اصلی جشنواره هرساله دقیقاً آن کسی است که با نخل طلا به سمت خانه‌اش باز می‌گردد. آنچه درباره نخل طلا جالب به نظر می‌رسد سمت و سوقش به سوی سینمای تصویر محور و اروپایی مابانه ایست که آن را با ریتم کند و بدون دیالوگ یا رویدادها و کنش‌های فراوان به یاد می‌آوریم. به شکل دقیق‌تر از ۱۹۹۴ و برگزیده شدن «داستان‌های عامه‌پسند» به این سو کمتر به پست فیلم‌هایی مانند «داستان‌های عامه‌پسند» می‌خوریم. از «رقصنده در تاریکی» گرفته تا «بچه» و «عشق» فیلم‌های برنده نخل طلا را می‌توان در دسته‌های هنری و جشنواره پسند مشخصی نهاد؛ اما دو فیلم ویژه در میان اسامی برندگان نخل طلا در هزاره سوم به چشم می‌خورد که الگوریتم قابل پیش‌بینی ذهنی‌مان را بر هم می‌زند. اول «فیل» فیلم به‌یادماندنی و استثنایی گاس ون سنت محصول جریان مستقل سینمای هالیوود و «درخت زندگی» ترنس مالیک. هرچند هر دو فیلم فضای فیلم‌های اروپایی و سکوت ملموس آن را دارند اما جهانی را می‌سازند که شبیهش را در کمتر فیلم این چنینی دیده‌ایم.
تجربه وحشت و تروری که «فیل» در اوج روایت و بیان مینیمالیستیش به دل تماشاگر می‌اندازد، یادآور «روانی» هیچکاک (کارگردانی که هیچ نخل طلایی دریافت نکرده) است. «فیل» در عین سادگی و لطافتی بصری که خاصه ون سنت است، پرده از یکی از حقایق شوم هزاره سوم برمی‌دارد، سرکوب‌ها و عقده‌هایی که سال‌ها تلنبار شده‌اند و حالا در لوای چند نوجوان قرار است همه‌چیز را ویران کنند. فیلمی که به‌نوعی پیش‌بینی بر وقایع روزمره و جدید الوقوع هزاره سوم هم هست.
«درخت زندگی» هم می‌تواند در کنار «فیل» قرار بگیرد فیلمی که به جرات می‌توان گفت بیش از آن که شبیه به هر فیلم دیگری باشد، به تجربه‌ای سایکدلیک می‌ماند؛ مانند خانه‌ای از خاطرات که هر راهرو و اتاقش بازگوکننده بخشی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که درنهایت باز هم سبب شکل‌گیری یک عقده بزرگ در راوی فیلم شده‌اند و او را چنین در شهر و صحرا سرگردان کرده‌اند. «درخت زندگی» هرچند که محصول سینمای آمریکاست اما کوچک‌ترین ارتباطی با آن پیدا نمی‌کند، همان‌طور که با سینمای اروپا یا دغدغه‌های روشنفکرانه و فیلم‌های انتلکت پسند! «درخت زندگی» تجربه‌ای استثنایی ست که در جای خودش ایستاده، فراتر از هر مرز کشی و جناح‌بندی.
جایزه بزرگ:
انتخاب میان هیجان‌انگیزترین فیلم برگزیده این بخش کمی دشوار است. از همه گزینه‌های مدنظرمان که بگذریم در نهایت به یک دو راهی می‌رسیم که یک‌طرفش به «معلم پیانو» می‌رسد و سوی دیگرش به «درون لوین دیویس». دو فیلمی که هر دو از حیث مضمونی که پرورانده‌اند می‌توانند انتخابی ویژه به شمار بیایند؛ اما با وجود تعلق‌خاطری که شخصا به «درون لوین دیویس» جادویی و جهان عجیب‌وغریب و آن جهانی‌اش دارم، فکر می‌کنم «معلم پیانو» انتخاب درست‌تری باشد. از این نظر که می‌توان آن را یکی از شنیع‌ترین و فاسدترین فیلم‌های نه تنها میشاییل هانکه که این سال‌های سیمای جهان دانست که همه تلاشش را در نمایش فسق و عقده جنسی به خرج می‌دهد تا هرچه بیشتر چشم‌چرانی مخاطبش را تنبیه کند و روح او را عمیقاً بیازارد! «معلم پیانو» یکی از ماندگارترین فیلم‌هایی است که سعی می‌کند از شهوت‌رانی مخاطبش در راستای هم سو شدن با اثری شدیداً روشنفکرانه و فلسفی استفاده کند در حالی که هم حرف‌های جدی و مهمش را به او بفهماند و هم اسیر تزویر و حیله‌گری‌های روشنفکرمابانه نشود.
جایزه ویژه هیئت‌داوران:
انتخاب غیرمنتظره فیلم «مامان» ساخته خاویر دولان را می‌توان غیرقابل پیش‌بینی‌ترین فیلم برگزیده در این بخش دانست. خاویر دولان که خود یک خوره فیلم است و تعلق‌خاطر ویژه‌ای به سینمای آمریکا دارد در فیلم‌های خود به هیچ‌وجه آمریکایی و هالیوودی فکر نمی‌کند ولی سایه و الهام از تاریخ هالیوود را می‌توان در فیلم‌هایش خصوصاً در شکل کارگردانی وی به راحتی پیدا کرد. فیلم‌سازی که گدار درباره او گفته «هرچند کارگردانی جوان است اما شبیه به پیرها فیلم می‌سازد.»
می‌توان گفت خلاقیت دولان در کارگردانی، موضوع جالب‌توجه «مامان» است. فیلمی که درباره رابطه یک مادر با پسر ناسازگارش و در نهایت تسلیم او به مرکز بازپروری و جهان بی‌رحم این‌سوی هزاره‌ی سوم است.
در «مامان» سکانسی هست که اتفاقاً از بهترین سکانس‌های فیلم هم است، جایی که پسربچه دارد اسکیت‌بازی می‌کند و در لحظه کوتاهی از رهایی و سرخوشی دستانش را می‌گشاید و نسبت ابعاد تصویر که تا پیش‌ازاین مربعی در وسط قاب مشکی بوده‌اند، تغییر کرده و تبدیل به قابی سینما می‌شود. درست شبیه به اتفاقی که می‌توان گفت ذره‌ذره، در هزاره سوم گریبان گیر جشنواره کن هم شده است: کن تعصب و خشکی‌اش روی مدل خاصی از سینما را کنار گذاشته و هرسال بیش‌ازپیش آغوشش را به روی فیلم‌های نو و فیلم‌سازان متفاوت می‌گشاید.

Post Views: 77



منبع خبر

گرد آوری : مجله فیلم

movie – Movie news – اخبار فیلم – عکس فیلم – سریال

The post مجله خبری: هیجان‌انگیزترین برگزیدگان جشنواره سینمایی کن در هزاره سوم + جزئیات appeared first on فیلم.

چقدر به این مطلب علاقه داشتید؟

0 نظر تا کنون ارسال شده است.

نظرات بسته شده است.